Turismus se pomalu a jistě probírá k životu

Návštěvnost Moravskoslezského kraje nabrala ve 4. čtvrtletí minulého roku na obrátkách. V posledním kvartálu roku 2021 meziročně stoupla o 230 procent. Zvyšuje se také celková roční návštěvnost, v regionu se vloni ubytovalo v hotelech a penzionech o 5 a půl procenta více hostů než v roce 2020. Návštěvnost ovšem stále není na číslech z doby před pandemií.

„Věřím, že se cestovní ruch dostává z toho nejhoršího. Paralýza způsobená pandemií koronaviru nejvíce povolila na konci minulého roku. Mám velkou radost z toho obřího meziročního nárůstu v minulém kvartálu, kdy se v našem kraji ubytovalo skoro 175 tisíc hostů, to je 230 procentní nárůst. Také se prodloužila doba pobytu, o 150 procent nám stoupl počet přenocování. Moc bych si přál, aby tento trend pokračoval i v tomto roce, abychom se co nejdříve vrátili k číslům, na která jsme byli zvyklí. Vždyť v roce 2019 jsme překonali milionovou hranici počtu hostů, snad se k ní co nejdříve vrátíme,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška a upřesnil, že v roce 2021 se v kraji ubytovalo v hromadných ubytovacích zařízeních přes 646 tisíc návštěvníků, což je o 5,5 procenta více než v roce 2020.


Enormní nárůst návštěvnosti v posledních měsících minulého roku ovlivnilo mimo jiné uvolňování restrikcí a s tím související příjezdy výletníků ze zahraničí. Hromadná ubytovací zařízení v tomto ohledu zaznamenala v loňském 4. čtvrtletí skoro 272 procentní meziroční nárůst. Nejvíce návštěvníků přicestovalo tradičně ze Slovenska (5 965 hostů) a Polska (4 121 hostů).

Největším skokanem se v návštěvnosti za období od října do prosince roku 2021 stala turistická oblast Beskydy-Valašsko, kde se ubytovalo o 277 procent více návštěvníků než v tomtéž období loni. Druhou příčku s 257 procentním nárůstem obsadily Jeseníky. „Jsou to opravdu skvělé výsledky, mám velikou radost. Klobouk dolů, jak to všichni lidé působící v turismu v tak psychicky i finančně vyčerpávajícím období zvládli. Jsem si jist, že odteď už půjdou čísla jen a jen prudce nahoru,“ uvedl jednatel destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism Petr Koudela s tím, že věří, že k nárůstu návštěvnosti přispěla také zimní kampaň Fajna zima. „Tu  jsme odstartovali již koncem podzimu. Na webových stránkách Fajna zima se mohou lidé chystající se strávit zimní dovolenku či víkend v Moravskoslezském kraji inspirovat ještě několik týdnů,“ dodal šéf MS Tourismu Petr Koudela.

O meziroční nárůst návštěvnosti se postarali hlavně výletníci z tuzemska, počet zahraničních hostů se meziročně téměř nezměnil. V roce 2021 Moravskoslezský kraj navštívilo 72 768 cizinců, tedy 11,3 procenta z celkové návštěvnosti. „Věřím, že hostů ze zahraničí začne letos přibývat. Máme jim co nabídnout, velkým lákadlem může být nové Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, zbrusu nové expozice Svět Komenského Fulnek nebo nádherně zrevitalizovaný zámecký park v Bruntále. Za zmínku rozhodně stojí i motivační program Technotrasa Card, se kterou mohou návštěvníci Technotrasy sbírat body a ty vyměňovat za atraktivní odměny,“ řekl náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška a připomněl soutěž Ceny cestovního ruchu Moravskoslezského kraje. „Až do konce tohoto měsíce mohou lidé hlasovat a společně tak s námi aktérům v turismu poděkovat a motivovat je v této pro cestovní ruch náročné době. Výsledky soutěže vyhlásíme 11. března,“ uzavřel náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška.